01 February 2019

Dor de oameni



Săptămâna trecută, am participat, în calitate profesională, la discuţia dintre reprezentantul de marketing al unei mari companii și administratorul unei mici societăţi cliente. Omul de marketing, din generaţia mea şi, cum să-i spun, profesionalizat la extrem, foarte pe fază şi orientat pe client, buget, bonificaţie, discount, avantaj competitiv etc. Administratorul, clientul adică, un domn blajin şi complet neimpresionabil cam de vârsta părinţilor mei. Scopul discuţiei era ca omul de marketing să afle cum poate îmbunătăţi "satisfacţia clientului". El întreba alert despre performanţă, eficienţă, rapiditate, pachet de preţuri. Domnul administrator îi răspundea molcom că e ok, nu-s mari probleme, doar nişte întârzieri care sunt fireşti în condiţii de trafic sau de perioade aglomerate; oricum, nu e mare diferenţă între marea lui companie şi altele, a ales-o pe a lui deoarece reprezentantul local îi este prieten. Deci este destul de „satisfăcut”, dar că partea de comunicare ar putea fi îmbunătăţită. Cum îmbunătăţită?, sare ars domnul marketing.
Ei, şi aici dialogul se rupe, nu se mai găseşte nicio punte de comunicare, se adânceşte un hău între generaţii sau poate între stiluri de viaţă, nu ştiu. Omul de marketing este mândru de sistemul automat de plasare a comenzilor, de cel online de monitorizare, de „responsivitatea” crescută la mesaje. Domnul administrator ar vrea să comunice prin viu grai şi prieteneşte cu o fiinţă umană, nu cu roboţi şi sisteme digitale. Da, are şi el mail pe telefon, dar... Dar telefonul este de sunat şi vorbit cu oamenii. Merge până acolo încât să sugereze că furnizorul său ar putea să vină să bea o cafea la el la birou din când în când dacă vrea să afle care sunt „nevoile clientului”.
Omul de marketing e consternat. Zice, „vă daţi seama de câţi oameni ar fi nevoie să facă asta?” Dar domnul administrator îi face impasibil un plan de vizite la fiecare client şi un model de serviciu telefonic. Omul de marketing se uită încurcat în hârtiile lui şi nici nu ştie unde să încadreze, printre indici de performanţă şi competitivitate, sesizarea clientului. Ar fi preferat, probabil, o explozie de furie cauzată de întârzierea livrării înainte de Crăciun sau vreun reproş legat de politica de preţuri.
Calitatea mea profesională mă împiedică să intervin şi să-i spun „Eu ştiu, ştiu ce vrea să spună!” Îmi înghit cuvintele și mă copleşeşte tristeţea. Îmi vine să îl invit pe domnul administrator la o cafea la biroul meu de acasă, să vorbim intergeneraţional despre servicii eficiente, în timp ce Titi şi Toto bubuie în uşă, ca de obicei, unul cu lingura de lemn, altul strigând: „Mamiiiii, mamiii, hai să ne jucăm!”
Când termin lucrul cu omul de marketing și domnul administrator, o rog pe Titi să îmi citească ea mie una dintre cele mai frumoase şi stranii cărţi din biblioteca noastră: Destupătorul de Sticle din Ocean de Michelle Cuevas, maestra inadaptaţilor şi însinguraţilor. Apoi ne uităm împreună pe ilustraţiile lui Erin E. Stead despre care abia acum citesc că au fost realizate prin gravură în lemn. Şi în pasteluri, da, că sunt aşa delicate şi rarefiate, parcă plutesc pe pagină.
Destupătorul de Sticle din Ocean „Avea de făcut o treabă foarte importantă. Misiunea lui era să deschidă toate sticlele pe care le găsea în apa mării şi să aibă grijă să ajungă la locul cuvenit.” Destupătorul fără nume, poartă aceste mesaje între oameni şi le aduce fericire, dar el însuşi trăieşte ca pe o insulă pustie, singur, cu izul lui neplăcut „de alge, sare şi şosete ude”. 
El însuşi nu primeşte niciodată vreun mesaj, deşi de fiecare dată când deschide o sticlă speră să fie ceva adresat lui. Până într-o zi, când mesajul de livrat nu are precizat destinatarul: „Nu ştiu dacă o s-o primeşti la timp, dar am de gând să dau o petrecere. Mâine, la refluxul de seară, pe ţărm. Vrei să vii şi tu, te rog?” Deşi speră în secret ca mesajul să îi fie adresat, Destupătorul de Sticle din Ocean începe un periplu deloc întâmplător de a găsi un posibil destinatar: merge la cofetar, la magazinul de dulciuri unde arată mesajul şi unei mamei cu fetiţa ei în rochiţă verde, apoi merge la un pescăruş, la un marinar şi la un om orchestră, însă nimeni nu recunoaşte scrisul, „nimeni din cer, nici de pe pământ, nici de pe apă” nu revendică mesajul. Aşa că, a doua zi, se întâlnesc cu toţii pe ţărmul împodobit cu alge şi cu stele de mare, la cea mai duioasă petrecere dansantă între necunoscuţi.
„Inima destupătorului era ca un vas de sticlă plin ochi” şi la fel îmi ostoisem şi eu tristeţea cu povestea asta.

Şi, ce credeţi? La finalul serii, se gândeşte că va încerca şi în ziua următoare să ducă scrisoarea. Pentru că orice mesaj în sticlă este o un strigăt în speranţa de a-i găsi pe oameni cu tot ce au mai cald, mai uman, jovial şi convivial. Zic şi eu ca domnul administrator să nu robotizăm de tot lucrul, munca, jobul, de orice natură ar fi el.
PS: Am găsit şi eu acum trei ani o sticlă aruncată pe ţărm. După cum arată, s-ar zice că a stat ceva la înmuiat. Înăuntru este doar un lichid de natură incertă. Pentru mine, este însă cert tot o invitaţie la petrecere.

Hai, pa, sunaţi, vorbiţi la telefon, chemaţi oamenii la cafea, există viaţă şi offline.