21 December 2018

Drept în inima noastră necredincioasă, Crăciunul


Să vedeţi cum ne face Aldaşin de Crăciun pe noi, păcătoşii, neduşii la biserică. Mihail Aldaşin şi Crăciunul lui de la Editura Frontiera.
Aveam cartea în casă încă de la Paşti şi o răsfoisem la un moment dat cam fără pasiune, aşa, strict din interes profesional. Acum, că vine Crăciunul, i-am propus la Titi să o citim. N-a vrut! „De ce s-o citim dacă noi nu credem?!” Acuma, ce să zic, dincolo de ghiftuială şi beteală, n-am prea avut-o noi nici cu Naşterea Domnului, nici cu Moş Crăciun. Adică, să nu se înţeleagă greşit, ascultăm şi noi colinde, steaua sus răsare, i-am pus şi noi copilului cadouri sub brad, dar l-am crescut, mai degrabă, în spiritul „metodei ştiiinţifice”, dacă ştiţi gluma aia.
În fine, mi-a fost ciudă că m-a refuzat aşa că m-am aşezat s-o citesc singură. Eu, cu mintea mea de adult. Îhî, nu-i rău, aha, curge chiar bine, ooo, ce cuvinte bine-alese. Titi, în coasta mea, admira ilustraţiile superb naive, în tonuri blând pământii, cu tuşe impresioniste şi antropomorfizări de iconografie medievală. Îi mai scăpa din când în când: „Ce drăguuuţ, uite-l pe bebeluşul Isus cu fundul gol!”, „Vai, ce tare e leul, ce coamă are!”, „Ce frumoasă e Maria! Parcă-i somnoroasă.”
Într-un final, s-a îndurat de mine şi-a acceptat să i-o citesc. Şi, vă spun, parcă mi s-a deschis o nouă carte! O fi că am citit-o-n glas, o fi că am citit-o într-un suflet cu copilul, dar am închis-o la final cu un sentiment de bucurie şi ideea clară că sărbătoarea Naşterii nu-i nici neapărat despre biserică, nici despre Moş Crăciun, ci despre bucuria simplă care pătrunde toată fiinţa. Este o naraţiune atât de înduioşătoare despre cum „vestea minunată” - emoţie pură aici -, călătoreşte de la magi, la ciobani, la peşti şi la păsări, încât ne-a molipsit total de spiritul Crăciunului. Povestirea-i simplă tare, o ficţiune atât de bine scrisă încât pare aproape laică, asemenea unei poveşti din folclor, iar tot farmecul ei stă în arhaismele dulci care modelează naraţiunea dincolo de orice rigiditate bisericească:
Şi chiar atunci, ploaia s-a oprit, iar pe cer a prins a lumina o stea neasemuită. Dumnezeu a zugrăvit-o și le-a poruncit îngerilor să o așeze printre celelalte astre, ca să afle toți vestea Nașterii. Îngerii au făcut precum li s-a poruncit și au zburat apoi în toate cele patru zări, ca să împlinească porunca ce li s-a dat – să vestească tuturor această însemnată întâmplare.”
Autorul, Mihail Aldaşin, este mai cunoscut ca regizor de animaţii, iar cartea vine, practic, să însoţească DVD-ul desenului animat intitulat Crăciunul. Dar noi n-am mai stat să îl vedem până la capăt, ne-am apucat cu bucurie exuberantă să împodobim casa de sărbătoare. Iar eu sunt tare mulţumită că această carte a lăsat în urmă doar poezia şi starea de bine şi m-a scutit de obişnuitele întrebări tehnice despre Sfânta Treime şi despre cum a ajuns bebeluşul Isus la Maria în burtă.

Căci, chiar aşa, asta este Crăciunul lui Aldaşin, a feel-good book, o carte care-ţi încălzeşte inima. Şi avem acum la îndemână o explicaţie tare binevenită: de Crăciun sărbătorim bucuria.
 
















Ca să vedeţi ce frumos e Crăciunul lui Mihail Aldaşin şi cât de simpatice sunt personajele: „În acest răstimp, Iosif umbla de colo-colo prin fața staulului, scărpinându-și părul și încruntându-și tulburat fruntea. În spatele ușii, pruncul plângea, iar Iosif nu mai știa ce să facă, fiind pentru prima oară în viață când i se întâmpla una ca asta. De-asupra lui s-a auzit un fâlfâit de aripi, din nori un vânt a prins să bată, și la Iosif s-a pogorât un înger. Îngerul ținea în mâini o carte mare și frumos legată. [...] Dar Iosif nu avea știință de carte. Și nici nu asculta cu luare-aminte la cele rostite de înger, pentru că în staul pruncul plângea tot timpul. Atunci, îngerul i-a arătat steaua care strălucea pe cer. Iosif a privit-o, iar lumina stelei i-a pătruns drept în inimă.”